Rabu, 4 November 2015

Tempat-tempat menarik di Kelantan Darul Naim

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Hai, saya Ameerah Amal binti Affendi dari kelas 5 Bestari Sekolah Kebangsaan Cyberjaya (SKCJ), ini adalah entri yang pertama saya buat sepanjang hidup saya untuk melengkapkan kerja sekolah yang dipertanggungjawabkan.


Dalam entri ini saya ingin membawa anda semua ke tempat-tempat menarik dalam edisi menjelajah ke timur Malaysia iaitu Negeri Kelantan Darul Naim yang terletak di timur laut Semenanjung Malaysia berhadapan dengan Laut China Selatan.






Senarai kawasan pelancongan menarik di Kelantan, Malaysia



Kelantan Darul Naim terletak di Timur Malaysia,  kaya dengan pelbagai destinasi perlancongan yang menarik,  kaya dengan pelbagai jenis makanan Tradisional yang lazat dan pelbagai  budaya yang masih terjaga dan diwarisi sehingga kini. Mempuyai pantai yang menarik seperti Pantai Cahaya Bulan & Pantai Tok Bali dan semestinya destinasi yang wajib dikunjungi di kelantan ialah Pasar Besar Siti Khadijah yang sangat meriah dengan pelbagai barangan yang dijual, jadi jom  lihat senarai destinasi yang menarik yang anda boleh kunjungi sekiranya melawat Kelantan!



Siti Khadijah Grand Market / Pasar Besar Siti Khadijah

Nama asal Pasar Besar Siti Khadijah adalah Pasar Besar Buluh Kubu. Walau bagaimanapun namanya ditukar oleh Menteri Besar Kelantan pada masa tersebut, YAB Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat sebagai tanda menghormati wanita, memandangkan majoriti peniaga-peniaga adalah wanita. Satu pemandangan yang unik di pasar-pasar Kelantan adalah bahawa peniaga-peniaga, yang kebanyakannya wanita, terkenal dengan semangat mereka untuk menjalankan perniagaan.

Pasar ini ada empat tingkat yang tinggi dan berbentuk segi lapan. Ruangan bawah tanah khas menampung barangan basah seperti ikan, sayur-sayuran, ayam dan lain-lain. Lantai pertama dikhaskan untuk makanan kering seperti serunding (carikan daging), yang merupakan bahan makanan Kelantan yang sangat terkenal. Lain-lain seperti ayam percik, ikan percik, nasi kerabu, nasi berlauk, nasi dagang, laksa dan somtam adalah antara hidangan yang paling terkenal untuk rakyat Kelantan. Makanan tradisional Kelantan seperti tahi itik, akok, jala mas, buah tanjung, serabe, tepung pelita dan pelbagai juadah lain juga dijual di sini. Tingkat kedua dan ketiga adalah untuk barangan bukan makanan. Setiap pagi ia adalah nadi utama aktiviti perniagaan di Kota Bharu.

Nama Siti Khadijah adalah sempena nama isteri Rasulullah SAW yang juga ahli perniagaan yang berjaya. Banyak jenis barang-barang yang dijual termasuk makanan, sayur-sayuran, ikan, ayam, pakaian, rempah, kraftangan yang diperbuat daripada tembaga dan perak dan banyak lagi. Pasar ini bermula seawal 6:00 pagi sehingga 7:00 petang. Semua pekedai akan menghentikan semua perniagaan jika masuk waktu solat selama 15 minit. Ini membolehkan semua pengunjung dan peniaga menunaikan solat mereka.








Pantai Cahaya Bulan 

Pantai cahaya bulan adalah antara pantai kemestian lawatan di Malaysia. Pantai Cahaya Bulan (sebelum ini dikenali sebagai Pantai Cinta Berahi) adalah dipercayai dinamakan oleh seorang askar British yang mabuk cinta semasa Perang Dunia Kedua. Sehingga hari ini, terdapat beberapa penduduk tempatan masih memilih untuk menggunakan nama lama. Ia mempunyai pantai berpasir yang indah, panjang dan luas, tempat yang popular untuk makan angin bersama keluarga dan berkelah. Ia juga mempunyai pelbagai jenis sukan air dan menunggang kuda. Terdapat beberapa gerai makanan dan restoran di sepanjang pantai, yang menawarkan barbeku  makanan laut segar.


Tok Bali Beach / Pantai Tok Bali

Pantai Tok Bali terkenal dengan kelebihannya yang tersendiri. Ia bukan sahaja menjadi tumpuan penduduk tempatan tetapi satu kemestian bagi pelancong untuk menikmati keindahan pantai di Tok Bali. Terdapat banyak rumah-rumah atau resort yang indah di sepanjang pantai seperti Tok Tok Aman Bali Beach Resort, Villa Danialla dan sebagainya. Di samping itu, bagi penduduk yang bekerja sebagai nelayan, Tok Bali merupakan tempat untuk mereka mencari rezeki kerana ia masyhur dengan penangkapan mereka boleh membawa keuntungan kepada nelayan. ia adalah satu tarikan pelancong untuk datang ke sini kerana ada banyak menjual pelbagai makanan laut.


Pantai Sabak 

Semasa Perang Dunia Kedua di Tanah Melayu, Pantai Sabak mencatatkan beberapa peristiwa sejarah penting negara kita. Kedudukan Pantai Sabak amat strategik . Oleh sebab ini, British membina kubu pertahanan yang kuat di Pantai Sabak, sebagai asas utama dalam usaha untuk menghalang kemaraan musuh dari laut. Hari ini saki-baki kubu Pantai Sabak tidak lagi boleh dilihat kerana pantai telah terhakis dan tenggelam kedalam laut.

Pantai Sabak Kubu mengukir banyak memori yang menyedihkan bagi penduduk Tanah Melayu semasa pendudukan Jepun. Walaupun kesakitan, terdapat satu rahmat, kerana pendudukan Jepun telah mencetuskan kemarahan semangat kebangsaan dan sifat berdikari di kalangan masyarakat Melayu di negara ini.


Gunung Stong State Park

Taman Negeri Gunung Stong atau Gunung Stong State Park (GSSP) adalah kawasan hutan, dengan keluasan 21,950 hektar dengan beberapa puncak gunung yang agak menonjol. Kawasan ini mempunyai keindahan yang luar biasa dan memiliki salah satu air terjun tertinggi di Malaysia, air terjun tujuh tingkat Jelawang.

Landskap berceranggah GSSP menawarkan pengembaraan yang menarik untuk sesiapa sahaja yang mencintai alam semula jadi dan aktiviti luar. GSSP bukan sahaja mempunyai nilai-nilai eko-pelancongan penting tetapi juga berfungsi sebagai kawasan pemuliharaan yang signifikan dengan kepelbagaian flora dan fauna.

Haiwan seperti gajah Asia, seladang, pegar Argus besar, Harimau Malaya, kambing gurun dan tapir diketahui berkeliaran hutan di Stong. Dengan bantuan panduan trekking yang berkelayakan dan berpengetahuan, penerokaan anda GSSP akan menjadi lebih bermakna kerana aspek menarik mengenai biodiversiti di kawasan itu. The Bogo Rock Shelter, sebuah gua - seperti pembentukan, merupakan tempat berehat yang sesuai dalam perjalanan ke puncak Gunung Stong, yang boleh dicapai dalam masa empat jam trekking. Sementara itu, Gunung Ayam, puncak tertinggi di kawasan itu pada 1,504 meter, merupakan tempat yang sesuai untuk melihat matahari terbit dan matahari terbenam yang indah. Tapak perkhemahan disediakan untuk penginapan semalaman. Lawatan menakjubkan ke gua batu kapur berusia sekurang 225000000 tahun. Dabong menempatkan beberapa spesies kelawar dan flora yang jarang ditemui, termasuk balsem endemik.


Jeram Linang

Jeram Linang merupakan kawasan rekreasi hutan merupakan satu anugerah dan air terjun yang terkenal di Kelantan. Linang Jeram terletak di Hutan Simpan Ulu Sat, Machang, Kelantan. Jeram Linang merupakan antara kawasan air terjun yang paling awal terjaga dan merupakan tumpuan pelawat membanjiri kawasan rekreasi di Kelantan.


Jeram Pasu

Jeram Pasu juga merupakan kawasan rekreasi hutan dan air terjun yang terkenal di Pasir Puteh. Bagaimana untuk datang ke sini, Jeram Pasu terletak kira-kira 8 kilometer dari Kampung Padang Pak Amat, jalan besar Pasir Puteh - Kota Bharu.


Istana Jahar 

Istana Jahar / Jahar Palace. Istana yang pernah menjadi kediaman diraja di Kota Bahru. Ia telah dibina semula pada tahun 1855 oleh Sultan Muhammad II Kelantan untuk Long Kundur, cucunya. Hari ini, istana ini merupkan Muzium Tradisi Diraja dan Kastam Kelantan. Satu lagi tempat untuk dilawat iaitu Pintu Gerbang Kota Sultan Ismail Petra. Gerbang ini dibina untuk memperingati pengisytiharan Kota Bahru sebagai sebuah bandar kebudayaan. Ini adalah untuk mengekalkan budaya Melayu. Langkah itu yang diterajui oleh Sultan Ismail Petra yang gerbang itu dinamakan selepas itu.


Balai Getam Guri /  Handicraft Village and Craft Museum

Juga dikenali sebagai Balai Getam Guri, Kampung Kraftangan dan Muzium Kraf terletak di tengah-tengah zon kebudayaan Kota Bharu, dalam jarak berjalan kaki dari Istana Balai Besar dan Bazar Buluh Kubu. Muzium Kraf ini menempatkan rumah-rumah contoh pertukangan Kelantan. Sebuah restoran terletak di tingkat bawah bangunan itu, di mana para pengunjung boleh menikmati beberapa hidangan terkenal Kelantan.

Kampung Kraftangan bersebelahan memberikan peluang kepada pelancong untuk melihat bagaimana kraf ini dibuat. Demonstrasi sulaman tradisional, tenunan songket, percetakan batik, menempa perak dan ukiran kayu dilakukan oleh tukang-tukang mahir. Produk mereka juga terdapat untuk jualan di pusat itu. Muzium ini dibuka dari 8:30 pagi - 4:45 petang setiap hari (kecuali hari Jumaat).


Galleries Tengku Anis

Galeri Tengku Anis dibina pada tahun 2002 dan dibuka pada tahun 2004. . Di dalamnya menempatkan galeri nelayan serta pusat maklumat muka bumi Estuary. Ia juga sesuai untuk pelajar yang ingin belajar dan untuk mendapatkan maklumat tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan memancing. Galeri ini juga sesuai untuk kawasan rekreasi seperti infrastruktur untuk anak-anak, memancing dan juga merupakan tempat yang sesuai untuk tempat perkelahan. Kawasan rekreasi juga disediakan untuk pengunjung.






 Wat Photivihan Place





Ia adalah kuil Buddha yang paling terkenal di Kelantan. Ia mengandungi patung Buddha berbaring terbesar di Asia Tenggara. Patung ini - yang berukuran 40 meter panjang, 11 meter tinggi dan 9 meter lebar telah disiapkan pada tahun 1979. Tarikan utama di sini adalah patung Buddha yang duduk yang dipercayai untuk menjadi yang kedua terbesar di Asia Tenggara sebesar 30 meter dan 47 meter lebar, 43 meter tinggi, setiap bulan November festival terbesar akan dilangsungkan iaitu adalah Loy Khatong festival (pesta cahaya). Setiap penganut agama Buddha dari Thailand, Taiwan, Hong Kong, Singapura dan lain-lain datang ke sini.










Beijing Mosque





Masjid Cina di Rantau Panjang atau Masjid Sultan Ismail Petra Jubli Perak atau Masjid Beijing adalah sebuah masjid gaya China di Rantau Panjang, Kelantan.




Istana Balai Besar

Istana Balai Besar / The Grand Place adalah sebuah istana satu tingkat yang dibina oleh Sultan Muhammad II lebih daripada 170 tahun yang lalu, sebagai kediaman rasmi sultan lalu. Adalah dipercayai digunakan untuk majlis-majlis rasmi Raja sehingga pertengahan 1900. Istana ini kini digunakan untuk majlis rasmi negeri dan tidak terbuka kepada orang ramai. Satu lagi istana yang dibina oleh Sultan Muhammad II adalah Jahar Palace (Istana Jahar). Ia dibina untuk cucunya, dan ia telah dibina dari kayu, dilengkapi dengan ukiran kayu yang unik. Kelantan dikenali sebagai negeri paling islamik di Malaysia dan Islam mempunyai pengaruh yang kuat dalam kehidupan seharian rakyat. Muzium Islam (Muzium Islam / Dewan Syurga) diketahui menempatkan banyak artifak Islam dan ia pasti menjelaskan bagaimana Islam datang.


Muzium Diraja Istana Batu

Muzium Diraja Istana Batu / Muzium Diraja telah dibina pada tahun 1939 di bawah pemerintahan Sultan Ismail I Kelantan (1920-1944), sebagai hadiah perkahwinan untuk anak saudaranya Yahya Petra (1960-1979) yang merupakan pengganti baginda. Ia mempunyai struktur kuning pucat dan merupakan istana untuk putera mahkota itu. Ia kemudiannya didermakan kepada kerajaan negeri ini dan kini ia terbuka kepada orang ramai untuk tontonan. Bilik yang dilengkapi dengan mewah akan memberi anda gambaran sepintas lalu ke dalam kehidupan diraja yang lalu.




:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

  • kebanyakkan info dan gambar diambil daripada Google / maklumat persendirian, wikipedia, laman web tourism  negeri laman web tourism Malaysia - Sekiranya ada sebarang kesalahan atau keliruan maklumat blog Aku Vs Kehidupan tidak bertanggungjawab-





P/s: Diharapkan entri kali ini, akan memudahkan menjadi rujukan bagi anda semua mencari info dan senarai kawasan yang menarik untuk dikunjungi di sekitar negeri Kelantan. Senarai di atas hanyalah sebahagian kecil daripada tempat yang wajib dikunjungi sekiranya anda mengunjungi Negeri Kelantan, jadi bagi anda yang mempunyai info/ maklumat tambahan mengenai kawasan  menarik lain yang tidak tersenarai di sekitar di Negeri Kelantan bolehlah kongsikan di ruangan komen sebagai maklumat dan rujukan bersama, sekiranya anda suka entri ini jangan lupa bookmark dan share :P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan